نکاتی درباره کفپوش مناسب فضاهای باز

نمونه اجرای یک نوع از کفپوش در roof garden
1,961

نکاتی درباره کفپوش مناسب فضاهای باز

 

بینندگان متعددی از طریق ایمیل, بخش دیدگاهها و تماس تلفنی با سایت سوالاتی درباره کفپوش مناسب فضاهای باز مطرح نموده اند که بجهت اهمیت در اینجا بدان می پردازیم.

فضاهای باز را معمولا به دو بخش میتوان تقسیم نمود. حیاط منازل و ویلاها که معمولا شامل پیاده راه بین فضای گلکاری و درختان می باشد, شایعترین این فضاهاست. برخی موارد از روی بام یا تراس منازل و . . . نیز بعنوان roof garden استفاده میشود که آنهم نیازمند کفپوش مناسبی است که در مواقع استراحت یا استفاده از آفتاب, احساس خوبی را منتقل نماید.

 نمونه اجرای یک نوع از کفپوش در roof garden

مهمترین نکته در انتخاب نوع کفپوش, موقعیت جغرافیائی محل و شرائط آب و هوای منطقه است. در مناطقی که دما, باد و بارندگی فصول مختلف سال تفاوت جدی دارند, باید از کفپوش هائی استفاده نمود که در مواقع بارندگی و یخبندان نیز همانگونه فصول خشک و گرم بتواند استفاده شود.

موضوع مهم دیگر تمهیدات لازم برای دفع سریع و مناسب فاضلاب ناشی از آبیاری درختان و فضای سبز و آبهای سطحی ( بویژه ناشی از بارندگی ) است. این کار نیازمند شیب بندی و سیستم زه کشی است که باید قبل از اجرای کف حتما انجام شود. شیب بندی باید بگونه ای باشد که آب و گل آب, با سرعت مناسب به مسیر مشخص خروج از محدوده هدایت شود. این شیب نباید از یک در صد بیشتر باشد.

یکی دیگر از نکات مهم درز انبساط در فواصل معین است. از آنجا که این کفپوش ها در محیطهای آزاد قرار دارند, با لحاظ درز انبساط در فواصل معین میتوان مانع آسیب های ناشی از انقباض و انبساط ناشی از تغییرات دما و رطوبت گردید.

مورد دیگر ایزولاسیون زیرکار کفپوش جهت roof garden است. بدین منظور توصیه ما استفاده از عایق های رطوبتی است که جزء افزودنیهای بتن بوده و برای عایق کاری استخرها و کانال های انتقال آب نیز استفاده میشود. با کشیدن یک نرمه چسب بتن, پودر سنگ و سیمان روی سیمانکاری کف میتوان خطر نشت رطوبت احتمالی از سازه شیب بندی زیر لوله های زه کش را بی اثر کرد.

در مورد بام و تراس هائی که مصرف roof garden ندارند, توصیه اکید ما عدم استفاده از هرگونه کفپوش روی ایزوگام است. ساختمان ایزوگام بگونه ای است که هرگونه آسیب احتمالی در مدت تضمین ( گارانتی ) هم به آسانی قابل تشخیص و رفع است. اجرای موزائیک یا هرگونه کفپوش دیگر روی ایزوگام باعث میشود مورد آسیب دیدگی را نتوان به آسانی پیدا کرد. جمع آوری کفپوش روی ایزوگام نیز بجز صرف هزینه گزاف, معمولا موجب آسیب کمابیش به دیگر قسمتهای ایزوگام میشود.

بجز نوع کفپوش و نحوه اجرا و نصب اصولی و فنی آن, نگهداری کفپوش در فضای باز هم دارای اهمیت بسیار است. باید تمهیداتی اندیشید که در مواقعی که دما یا بارندگی بیش از اندازه است, کفپوش در معرض مستقیم باد, باران, برف و آفتاب قرار نگیرد. بدین منظور میتوان در مواقع خاص از گونه ای سایبان های سبک ( و شاید موقت ) استفاده کرد.

امروزه در بازار انواع گوناگونی از کفپوش های چوبی, پلی یورتان و . . . چمن مصنوعی تایل وجود دارد که میتوان مطابق سلیقه, نیاز و بودجه در اینمورد استفاده نمود. کفپوش های چوبی, از چوب های اشباع شده تهیه شده که برای نما نیز استفاده میشوند. آنچه از نوع جنس مهمتر است, نصب دقیق و اصولی آنست که میتواند باعث عمر طولانی تر آن گردد.

صحبت درباره انواع کفپوش مناسب فضاهای باز و شیوه نصب هر یک نیازمند فرصتی جداگانه است که انشاء الله بزودی انجام خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.